انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۶۸ فعالیت خودش را آغاز نمود و تا اوایل نیمه دوم سال ۱۳۷۷به طول انجامید که در این دوره تنها به راهنمایی پدیدآورندگان و پرداخت وام به متقاضیان چاپ کتاب سپری گردید.
در دوره دوم با تمام فراز و فرودها و با رایزنی و مطالعات فراوان در حوزه فعالیت ناشرین دانشگاه، انتشارات انقلاب جدیدی به راه انداخت. با فراخوان ناشران فعال در حوزه پزشکی نشستهایی برگزار شد و به جذب برترینهایشان با توجه به ویژگیهایی مانند سرمایه، حسن سابقه در چاپ و انتشار کتاب، توزیع، کیفیت چاپخانه و عوامل فنی دیگر مانند صحاف که در چاپ کتاب خوب، تاثیرگذارند پرداخته شد . پس از شناسایی و جذب ناشران برای همکاری و سرمایه گذاری در چاپ کتاب های دانشگاهی که تا آن زمان در هیچ یک از دانشگاههای کشور مرسوم نبود اجرای فرمول جدید چاپ کتب دانشگاه به سرانجام رسید. با مساعی سایر اعضای شورای انتشارات دانشگاه و توضیحات فراوان برای اعضای محترم هیات امناءدانشگاه و موافقت حمایتهای آنان و کمکهای مالی در چاپ کتاب نهایتاً در یکی از جلسات شورای انتشارات (۱۳۷۷/۴/۳۰) مقرر شد از این بعد چاپ کتابهای دانشگاه در قالب مثلث اشتراک، ناشر، دانشگاه، پدیدآورنده به نحوی که دانشگاه ۳۰% ناشر ۳۵% و پدیدآورندگان نیز ۳۵% سرمایهگذار باشند به طبع برسد. این شیوه سرمایهگذاری، انگیزهای را در ناشرین به دلیل سرمایهگذاری ایجاد می نمود تا برای توزیع کتاب که بزرگترین معضل بعد از چاپ کتاب است تلاش بیشتری نمایند و مسئله توزیع کتاب از تعهد دانشگاه خارج گردد. بنابراین فضای فیزیکی قابل ملاحظهای که باید برای نگهداری کتاب استفاده شود آزاد و در اختیار سیستم قرار میگیرد. با تصویب این شیوه چاپ اختیارات شورای انتشارات از حد تایید مطالب علمی آثار متقاضیان چاپ کتاب فراتر رفت و این امر نقشی به سزا در کیفیت و کمیت چاپ تشویق و ترغیب مؤلفان و مترجمان و جلب ناشران جهت سرمایهگداری مشترک ایفاد نمود.
با عملیاتی شدن این شیوه چاپ ،تعدادی از کتابهای دانشگاه با راه یافتن به بازار کتاب و خارج شدن از دایره بسته محیط دانشگاه توانست وارد عرصه رقابت با دیگر ناشران کشور شود و گوی سبقت را نیز در بعضی مقاطع از آنان بریابد. در ادامه همین روند انتشارات توانست در سال ۱۳۷۸با معرفی کتاب بیماریهای پوست تألیف دانشمند ارجمند آقای دکتر سید مرتضی مقدادی به عنوان کتاب برتر سال جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب مطرح شود و زمینه خود باوری و فعل توانستن تلالو کند. از دیگر افتخاراتی که در این پروسه توانست بعنوان برگ زرین دیگر در دانشگاه خوش بدرخشد کتابهای تغذیه کودک و نوجوان در سلامت و بیماری تألیف سرکار خانم دکتررویا کلیشادی ، از مکتب خانه تا دانشگاه تألیف استاد فرزانه آقای دکتر عباس ادیب ، کتاب گرانقدر فیزیولوژی با جداول هوشمند تألیف آقای دکتر مجید خزاعی که در سال ۱۳۸۷ توانستند برترین کتاب در حوزه پزشکی شناخته شوند. و دهها افتخار دیگر که همه و همه نتیجه صرف وقت و تلاش تمامی عزیزانی است که در عرصه تولید و ارائه فکر و فرهنگ تلاش وافر نمودند.
انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعنوان اولین ناشر دانشگاهی و دولتی که توانسته با شیوه چاپ مثلث اشتراک در چاپ کتاب روش جدیدی از سرمایه گذاری و نقطه ارتباط بین صنعت چاپ که یک بخش خصوصی است با یک قسمت از بدنه دولت رافراهم بیاورد. در این مرحله دیگر وظیفه انتشارات دانشگاه از تایید و راهنمایی برای چاپ به بهاء دادن ،ترغیب و تشویق مؤلفان، تغییرات بنیادی و ساختاری در چاپ کتاب با تیراژ کم تغییر رخ داد. بدنبال تغییرات بنیادی که در سیاستهای چاپ کتاب اتفاق افتاد و با توجه بهپتانسیل بالای کارشناسان انتشارات در استفاده از دستگاههای چاپ جدیداعضای شورای انتشارات دانشگاه را متقاعد کرد تا در مورد کتابهای تخصصی و فوق تخصصی تصمیمات تازه ای باتخاذ نماید. بدین منطور در نوزدههمین نشست مورخ ۲۷/۸/۷۸ مصوب گردید آن دسته از اعضای هیأت علمی که آثار تألیف آنها تخصصی و فوق تخصصی میباشد و جای آن تألیفات در کتابخانهها خالی است میتوانند با چاپ تیراژ کم توسط اداره انتشارات دانشگاه اثر خویش را به طبع برسانند. و اولین دانشگاه و ناشری شدیم که توانستیم با ابداع و اجرای صفحهآرایی در قطع جدید وزیری کوچک و چاپ کتاب با تیراژ کم در عرصه رقابت با دیگر ناشران حرفهای و با تجربه زمینه تحول دیگر در صنعت چاپ را بوجود آوریم. با شروع تحولاتی که از سال ۱۳۷۷ آغاز گردید و به منظور حذف جزوه،جزوه نویسی ،جزوهخوانی و هویت بخشیدن به دروس آموزشی دانشجویان انقلاب دیگری در مبحث آموزش دانشجویان برپا نمودیم با الطاف قادر حکیم و مدیریت وقت معاونت پژوهشی دانشگاه آقای دکتر مهدی نعمت بخش و همکاری گروههای مختلف آموزشی دانشگاه. با ارائه ۹ عنوان درسنامه و کتاب گروهی آموزشی برای دانشجویان رشته پزشکی گامی دیگر در رفاه و آسایش دانشجویان و رهایی آنان از تکثیر و نوشتن جزوات و پیاده کردن نوار کاست اساتید برداشته شد .
بعد از تنظیم و مشخص نمودن محورها و مرزها در شورای انتشارات دانشگاه که بالحق یکی از متمرکزترین و منسجمترین شوراهای انتشارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شناخته شد. دعوت از خبرگان و اهل قلم بعنوان عضو شورای انتشارات آغاز گردید و تا سال ۱۳۸۵ با عضویت ۲۹ عضو و برقراری جلسات منظم شورا هر ۲ هفته یکبار توانستیم طی ۳ سال پی یا پی بعنوان ناشر برتر رشته پزشکی از نظر تنوع عناوین و چاپ کتاب در کشور برگزیده شود.واین میسر نمی گشت مگر با داشتن برنامه،مدیریت یکپارچه حمایت و همدلی اعضاءمستقر در اداره انتشارات دانشگاه،در این اثنا و با تغییر معاون پژوهشی در سال ۱۳۸۵ و پیشنهاد ایشان به شورای انتشارات ،تصمیم گرفته شد که به منظور تشویق و ترغیب و تسهیل روند بررسی آثار پدیدآورندگان کتاب ، شورای منسجم انتشارات دانشگاه به دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی و معاونتهای دانشگاه انتقال یابد طی نامه شماره ۱۱۷۱۹ مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۵کلیه مراکز تحقیقاتی و معاونتهای دانشگاه و دانشکدهها ملزم به تشکیل کمیتههای علمی نشر و معرفی اعضای خویش شدند.از این به بعد وارد سومین مرحله از حیات اداره انتشارات میشویم. پرداختن به میزان موفقیت و بررسی کارنامه کمیتهها در مباحث بعدی به نقد گذاشته میشود.در این مرحله میزان سرمایه گذاری انتشارات به حداقل ممکن کاهش می یابد .و تنها نقش نظارت بر کارشناسی کتاب و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،اخذ فیپا از کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و نظارت بر چاپ کتاب و نظارت بر ساختار فنی کتاب خلاصه میگردد.تمامی سرمایه برای چاپ در این مرحله بر عهده پدیدآورنده خواهد بود.و در صورت تمایل ناشر به سرمایه گذاری ناشر همکار در این انتخاب آزاد بود . وظیفه اصلی دانشگاه در این مرحله به نظارت و معرفی پدید آورندگان به ناشر، چاپخانه و صحاف خلاصه گردید.
در سال ۱۳۹۴ انتشارات دانشگاه با مدیر مسئولی آقای دکتر نعمت بخش که معاون پژوهشی وقت نیز بودند و مدیریت انتشارات آقای دکتر زاهد، فرآیند اجرایی جدید چاپ و نشر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بازنگری گردید و با ۲۰ نفر از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه برگزار گردید. اهم دستاوردهای انتشارات به شرح زیر تاکنون قابل اجرا می باشد:
۱- نهاد مرجع چاپ و انتشار کتاب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شورای انتشارات خواهد بود.
۲- تقاضای انتشار کتب با درج لوگوی دانشگاه بر روی جلد آنها در ۵ گروه: کتاب های مرجع، درسی، کمک درسی، آموزشی غیر درسی و عمومی دسته بندی می گردند که تعریف هر یک به شرح زیر میباشد:
- کتاب مرجع (Reference Book or Textbook) کتابی است که جامع همه مطالب و موضوعات یک رشته تخصصی باشد.
- کتاب درسی: کتابی است که دارای مصوبه شورای آموزشی دانشگاه جهت معرفی به عنوان منبع رسمی واحد درسی مشخصی باشد و گروه آموزشی مربوطه به اعتبار آن مصوبه، حداقل ۸۰% ارزشیابی دانشجویان در آن واحد درسی را از آن کتاب قرار میدهد.
- کتاب کمک درسی: به کتابی اطلاق میشود که منبع درسی به حساب نمی آید لیکن حاوی مطالب تخصصی سودمندی برای دانشجویان و کارشناسان یک حوزه خاص باشد.
- کتاب آموزشی غیردرسی: کتابی با محتوای علمی که به جهت ارتقاء آگاهی عمومی در حوزه سلامت به رشته تحریر در آمده باشد.
- کتاب عمومی: کتابی است که موضوع آن غیرعلمی یا غیرتخصصی بوده و برای مخاطب عام تدوین شده باشد. مانند کتابهای تاریخی، فرهنگی و معنوی.
۳- از تاریخ ۹۴/۰۷/۰۱ دبیرخانه دائمی شورای انتشارات دانشگاه در محل معاونت پژوهشی و فناوری تشکیل خواهد می گردد.
۴- در خصوص کتاب های درسی، درخواست نویسندگان نخست به EDO مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه ارائه و پس از اخذ مصوبه آن مرکز به معاونت آموزشی ارسال و تصویب و در انتها جهت مراحل پیش از چاپ به شورای انتشارات ارسال میگردد.
۵- در مورد کتاب های مرجع، کمک درسی و آموزشی غیر درسی، دبیرخانه شورا پس از وصول درخواست، پرونده کتاب را به اولین نشست شورا عرضه نموده و شورا بعد از احراز برخورداری اثر از معیارهای پایه (از قبیل صلاحیت و اهلیت پدیدآورندگان، ضرورت چاپ اثر و...) آن را جهت کارشناسی حسب مورد به یک یا چند کمیته تخصصی نشر شورای انتشارات ارجاع می نماید.
۶- در مورد کتابهای عمومی، شرط لازم جهت درج لوگوی دانشگاه، دریافت مصوبه هیأت محترم رئیسه و شرط کافی در مورد هر کتاب از این گروه حسب مورد توسط شورای انتشارات تعیین میگردد.
۷- کمیته های تخصصی میباید حداکثر ۵ ماه پس از دریافت فایل اثر، نسبت به اعلام نظر قطعی در خصوص رد یا قبول محتوای آن اقدام نمایند.
عناوین و مسئولین کمیته های تخصصی نشر به شرح زیر نهایی و مورد تصویب قرار گرفت:
- کمیته تخصصی نشر علوم بالینی سلامت مسئول کمیته: دکتر حمید کلانتری
- کمیته تخصصی نشر علوم پایه سلامت مسئول کمیته:دکتر نپتون سلطانی
- کمیته تخصصی نشر علوم انسانی سلامت مسئول کمیته: دکتر فریبا حقانی
- کمیته تخصصی نشر علوم دندانپزشکی سلامت مسئول کمیته: دکتر بهناز عبادیان
- کمیته تخصصی نشر علوم مهندسی و فنی سلامت مسئول کمیته: دکتر علیرضا مهری دهنوی
- کمیته تخصصی نشر علوم دارویی سلامت مسئول کمیته: دکتر محمدرضا امیر صدری
- کمیته تخصصی نشر بهداشت عمومی و سلامت مسئول کمیته دکتر حبیباله دهقان
به منظور تسهیل در فرآیند تصمیم گیری، مسئولین کمیته ها ضرورتاً عضو ثابت شورای انتشارات بوده و تعداد اعضاء هر کمیته تخصصی به صورت فرد و بین حداقل ۵ تا حداکثر ۱۱ نفر می باشد.
فرم های کارشناسی کتاب اعم از آثار تالیفی، گردآوری و ترجمه مجددا بازنگری و مورد تصویب قرار گرفت. فرآیند جدید چاپ و نشر و سازوکار شورای انتشارات دانشگاه طی مکاتبه ای به اطلاع کلیه معاونت ها، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی رسید و از ابتدای آذرماه سال ۹۴ درخواست های چاپ و نشر کتب صرفاً بر اساس روند و اصول و ضوابط شورای انتشارات دانشگاه بررسی و پیگیری، همچنین به کمیته های علمی نشر نیز ابلاغ گردید چنانچه در حال حاضر تقاضاهایی از پدیدآورندگان کتب در آن کمیته ها در حال بررسی و کارشناسی می باشد به تسریع در تعیین تکلیف آنها مبادرت نموده و در صورت تصویب محتوا، مستندات مربوطه در اسرع وقت به منظور طی مراحل بعدی به اداره انتشارات دانشگاه ارسال میگردد.